Te Whakarewarewatangaoteopetauãawãhiao.

12 februari 2020 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

De titel van dit verhaal is de naam van het Maori dorpje wat we vandaag bezocht hebben. Voor ons een niet uit te spreken naam en een 'vreemde' ervaring. Je voelt je indringer en gluurder in het leven van anderen  (waarschijnlijk voelen de bewoners van Giethoorn zich net zoals de mensen hier 😳). De local gids vertelde dat de Maori cultuur niet meer zou bestaan zonder de inkomsten van het toerisme, iets wat toch wel triest is vind ik. Het dorp is na 17.00 gelukkig weer voor de mensen die er leven. Heel bijzonder om te zien is dat het gehele dorp gebouwd is op vulkanische ondergrond. Overal in het dorp zie je rook uit de grond opstijgen en zo nu en dan ontstaat er een sinkhole met thermisch bad er onder. Wie gaat daar nou wonen, vroegen wij Hollanders (die 10 meter onder zeespiegel wonen) ons af. Maar blijkbaar wegen de nadelen (kans op uitbarsting) niet op tegen de voordelen (o.a elke dag een heerlijk warm bad  of modderbad , wat goed is voor lijf en leden 😊). Ondanks het gluurders gevoel ben ik toch blij dat we het gezien hebben en de geschiedenis van deze Maori's hebben gehoord.

Heel Rotorua (stadje naast bovenstaande dorp) is gebouwd op en rond vulkanisch gebied (maar ook rond Auckland heb je al 53 vulkanen). Hier in Rotorua ruik je het duidelijk, regelmatig kom de zwavelgeur (of rotte eieren geur) je tegemoet. Is even wennen voor onze Nederlandse neuzen.

Morgen vertrekken we weer naar  onze  volgende stop. Ik kijk er alweer naar uit 👍🏽

1. Je zus:
    12 februari 2020
    Prachtige plaatjes!
  2. JEANIELLE van osnabrugge:
    12 februari 2020
    Wat een schitterende omgeving. Nog heel veel plezier!
  3. Liz:
    16 februari 2020
    Prachtige foto's! De plaats doet me denken aan Yellowstone, gewoon puur natuur en geweldig!